Titel: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om anvendelse af Den Europæiske Unions Solidaritetsfond med henblik på at yde bistand til Italien, Slovenien, Østrig, Grækenland og Frankrig i forbindelse med seks naturkatastrofer i 2023.
Reference: COM(2024) 325 – 2024/0212(BUD)
Dokumentets dato: 27/08/2024
Retsgrundlag: Rådets forordning 2012/2002 om oprettelsen af Solidaritetsfonden
Politikområde: Økonomi og finans
Link: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/?uri=CELEX%3A52024PC0325
Kommissionens begrundelse og formål
Formålet med denne afgørelse er at yde finansiel bistand til de lande, der blev hårdest ramt af naturkatastrofer i 2023, herunder Italien, Slovenien, Østrig, Grækenland og Frankrig. Disse lande oplevede voldsomme oversvømmelser, som forårsagede omfattende økonomiske skader, ødelagde kritisk infrastruktur og kostede menneskeliv. Den Europæiske Unions Solidaritetsfond (EUSF) blev oprettet for at hjælpe medlemsstater med at håndtere konsekvenserne af større naturkatastrofer, og dette forslag sigter mod at yde den nødvendige støtte til de berørte lande.
Kommissionens beslutning om at anvende Solidaritetsfonden er baseret på omfattende evalueringer af de direkte skader, som oversvømmelserne har forårsaget. For Italien blev det samlede skadeomfang vurderet til 8,5 mia. EUR, mens Slovenien rapporterede skader for 7,3 mia. EUR. Østrig ansøgte om støtte som følge af de oversvømmelser, der også ramte Slovenien, mens Grækenland og Frankrig rapporterede om skader på henholdsvis 2,3 mia. EUR og 1,9 mia. EUR. Solidaritetsfondens ressourcer vil blive brugt til akutte nødhjælps- og genopretningstiltag i de berørte områder. Forslaget understreger, at midlerne primært skal dække infrastrukturreparationer, rensning af katastroferamte områder, midlertidig indkvartering og beskyttelse af kulturarv.
Hensynet til principperne om nærhed og proportionalitet
Nærheds- og proportionalitetsprincipperne er opfyldt i dette forslag, da de involverede lande står over for katastrofer, som overstiger deres evne til alene at håndtere de økonomiske konsekvenser. Kommissionen vurderer, at anvendelsen af EUSF er den mest hensigtsmæssige løsning, da EU er bedst placeret til at yde en koordineret økonomisk respons. Forslaget tager hensyn til de specifikke behov i hvert land, og det samlede beløb på 1,03 mia. EUR afspejler skadeomfanget og sikrer, at støtten er proportionel med de dokumenterede behov.
Kommissionens evalueringer, høringer af interessenter og konsekvensanalyser
Kommissionen har vurderet de indsendte ansøgninger i henhold til reglerne i EUSF-forordningen og har sikret, at alle nødvendige oplysninger er fremlagt af de nationale myndigheder. Italien, Slovenien, Østrig, Grækenland og Frankrig har indsendt detaljerede ansøgninger om det samlede skadeomfang og de støtteberettigede udgifter. På baggrund af disse oplysninger har Kommissionen vurderet, at betingelserne for udbetaling af støtte fra EUSF er opfyldt. Der er ikke gennemført yderligere høringer, da der er tale om en presserende anvendelse af EUSF i overensstemmelse med de gældende regler. Der er ikke blevet udført en fuld konsekvensanalyse, da forslaget er baseret på eksisterende retningslinjer for anvendelsen af Solidaritetsfonden. Der er dog gennemført en grundig evaluering af, hvilke omkostninger der er støtteberettigede i henhold til fondens regler.
Hensynet til de grundlæggende rettigheder
Forslaget har ingen konsekvenser for beskyttelsen af grundlæggende rettigheder, da det alene omhandler finansiel støtte til afhjælpning af skader fra naturkatastrofer.
Kommissionens vurdering af virkningen på EU’s budget
Kommissionen vurderer, at anvendelsen af 1,03 mia. EUR fra EUSF vil have en begrænset påvirkning på EU’s samlede budget for 2024. Midlerne til Solidaritetsfonden er allerede afsat inden for rammerne af EU’s flerårige finansielle ramme (FFR), og anvendelsen af disse midler vil ikke påvirke andre EU-programmer. Den nødvendige bevilling på 796,8 mio. EUR vil blive overført fra den europæiske solidaritetsreserve, mens de resterende midler stammer fra tidligere forskudsbetalinger og allerede afsatte midler. Dette sikrer, at EU hurtigt kan reagere på naturkatastrofer uden at overskride budgettet.
Andre forhold
De foreslåede ændringer påvirker ikke eksisterende overvågnings- og rapporteringsmekanismer for anvendelsen af midler fra Den Europæiske Unions Solidaritetsfond.