Beskatning – igangværende forslag


Forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2011/16/EU om administrativt samarbejde på skatteområdet

Proposal for a COUNCIL DIRECTIVE amending Directive 2011/16/EU on administrative cooperation in the field of taxation (foreligger pt. kun på engelsk)

COM(2024) 497 final – 2024/0276(CNS) af 28/10/2024

Udsteder: Europa-Kommissionen, Generaldirektoratet for Beskatning og Toldunion

Retsgrundlag: Artikel 113 TEUF (fiskale bestemmelser) ; artikel 115 TEUF (tilnærmelse af lovgivningerne)
Politikområder: Beskatning, Det indre marked
Europa-Parlamentet: Udvalg og ordfører endnu ikke udpeget

Ministerrådet: Rådet for økonomi og finans (Økofin)

Link til forslaget

Indhold og formål:

Forslaget har til formål at styrke EU’s evne til at bekæmpe skatteunddragelse og sikre en fair skatteopkrævning, samtidig med at det letter byrden for virksomheder og forbedrer samarbejdet mellem medlemsstaternes skattemyndigheder.

Kommissionens sigter mod at gøre eksisterende rapporteringskrav praktisk anvendelige og funktionsdygtige gennem konkrete regler, procedurer og værktøjer. Med forslaget indføres en standardiseret rapporteringsramme for multinationale koncerner (MNE’er) inden for EU. Formålet er at sikre, at MNE’er opfylder minimumsskattekravet på 15 % i alle de steder/lande, hvor de opererer, og at lette informationsudveksling mellem medlemsstaternes skattemyndigheder. Dette skal reducere skatteunddragelse og sikre en retfærdig beskatning.

Hvorfor fremsætter Kommissionen dette forslag:
Kommissionen fremsatte forslaget for at gennemføre de globale GloBE-regler, udviklet af OECD/G20, i EU-lovgivning. Disse regler er nødvendige for at bekæmpe skattemæssig baseudhuling og profitflytning (BEPS) og for at sikre, at EU opretholder en koordineret tilgang til minimumsbeskatning. Forslaget understøtter også en ensartet og effektiv gennemførelse af Pillar Two-direktivet i hele EU og reducerer administrative byrder for virksomheder.


Hvilke udfordringer det skal løse:

–      Skatteunddragelse: Multinationale selskaber undgår skat ved at flytte overskud til lavskattejurisdiktioner.

–      Fragmenterede regler: Uens nationale rapporteringskrav skaber kompleksitet for virksomheder.

–      Manglende informationsudveksling: Ineffektiv deling af oplysninger mellem medlemsstater forhindrer korrekt skatteopkrævning.

–      Retfærdig konkurrence: Uden harmonisering opstår risiko for, at medlemsstater konkurrerer om lavere skattesatser.


Hvordan skal en vedtagelse af forslaget vil løse disse udfordringer:

–      Standardiseret rapportering: Forslaget transponerer OECD’s standardiserede “GloBE Information Return” (GIR) til EU-lovgivning og indfører en central rapporteringsmodel. Det betyder, at en multinational koncern kan indgive én samlet rapport i stedet for separate rapporter i hver medlemsstat.

–      Informationsudveksling: Et rammeværk for automatiseret udveksling af rapporter mellem medlemsstater sikrer, at skattemyndigheder har adgang til de nødvendige oplysninger.

–      Enkel og harmoniseret implementering: Reglerne er fuldt ud tilpasset internationale standarder for at sikre en ensartet anvendelse i hele EU, hvilket reducerer administrative byrder og skaber retssikkerhed.

–      Teknologisk understøttelse: Implementering af en fælles IT-infrastruktur til informationsudveksling mellem medlemsstaterne.

Kommissionens begrundelse for fremsættelse af forslaget


Hensynet til nærhedsprincippet

Forslaget respekterer nærhedsprincippet, da det adresserer administrative samarbejdsforpligtelser i forbindelse med skat mellem medlemsstater, hvilket ikke kan opnås effektivt gennem nationale foranstaltninger alene. De enkelte medlemsstaters individuelle tiltag ville føre til fragmenterede regler og ineffektiv informationsudveksling, hvilket underminerer målet om at sikre en ensartet anvendelse af minimumsbeskatningsreglerne i EU. Et fælles EU-initiativ er nødvendigt for at sikre sammenhængende regler og styrke det indre markeds funktion.


Hensynet til proportionalitetsprincippet

Forslaget går ikke ud over, hvad der er nødvendigt for at opnå dets mål. Det begrænser sig til at operationalisere allerede eksisterende forpligtelser under Artikel 44 i “Pillar Two”-direktivet og udvider de automatiske informationsudvekslingsmekanismer under EU’s direktiv om administrativt samarbejde (DAC). Det skaber en minimumsramme for rapportering og informationsudveksling, som er afgørende for en effektiv anvendelse af reglerne, uden at pålægge unødvendige administrative byrder på medlemsstater eller virksomheder.


Valg af retsgrundlag

Forslaget er baseret på Artikel 113 og 115 i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF).

·       Artikel 113 giver mulighed for harmonisering af regler vedrørende indirekte skatter, når det er nødvendigt for det indre markeds funktion.

·       Artikel 115 muliggør tilnærmelse af nationale love, når forskelle heri påvirker det indre markeds funktion negativt.

Da forslaget omhandler koordineret rapportering og informationsudveksling i relation til direkte beskatning, er Artikel 115 passende som retsgrundlag for at sikre en harmoniseret og ensartet anvendelse af reglerne på tværs af medlemsstater.


Valg af retsakt

Forslaget er fremsat som en direktivændring, hvilket er den mest hensigtsmæssige retsakt i denne kontekst.

·        En direktivændring muliggør tilpasning af det eksisterende direktiv om administrativt samarbejde (DAC), som allerede regulerer informationsudveksling mellem skattemyndigheder i EU.

·        En direktivændring giver medlemsstater fleksibilitet til at tilpasse reglerne til deres nationale lovgivning, samtidig med at der sikres harmonisering på EU-niveau.

·        Et direktiv er nødvendigt for at opfylde de mål, der er fastsat i Artikel 113 og 115 TEUF, og for at muliggøre en effektiv gennemførelse af “Pillar Two”-direktivets bestemmelser i EU.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *