Tirsdag den 12. november 2024 kl. 10.00
Ingen direkte eller indirekte implementering af EU-lovgivning – alene henvisninger til EU-rette07/11/2024
3. behandling af lovforslag nr. L 27 – Ændring af lov om spil og lov om afgifter af spil
Skatteministeren fremsatte lovforslag nr. L 27 den 2. oktober 2024 med et formål om at forenkle reglerne for almennyttige lotterier og liberalisere markedet for landbaseret bingo. Forslaget introducerer blandt andet en bagatelgrænse, hvor lotterier med en årlig salgssum under 15.000 kr. kan afholdes uden tilladelse, og det åbner op for, at politiske partier i EU og EØS kan afholde lotterier til fordel for sig selv. Der er henvisninger til EU-retten i forbindelse med statsstøtteregler og kravet om ligebehandling af politiske partier i EU/EØS-området. Dette sikrer, at de nye regler er i overensstemmelse med EU's krav, uden at der er tale om direkte implementering.
Læs mere: Folketinget
07/11/2024
1. behandling af lovforslag nr. L 67 – Ændring af biobrændstofloven
Lovforslag er fremsat den 25. oktober 2024 af klima-, energi- og forsyningsministeren, og sigter mod at etablere en bred og fremtidssikret lovhjemmel til støtte for grønne drivmidler og den grønne omstilling i transportsektoren. Forslaget er en direkte implementering af EU- lovgivning, da det understøtter EU’s klima- og energimål, og særligt Fit for 55-pakken, som skal sikre bæredygtige løsninger i EU’s transportsektor. Lovforslaget bemyndiger ministeren til at afholde udbud og etablere støtteordninger, som kan bruges til at udmønte støttepuljer, herunder de 1,5 mia. kr. afsat til grøn indenrigsluftfart i Danmark fra 2027-2033 og 1 mia. kr. til støtte for grøn omstilling af udenrigsluftfart frem til 2033. Formålet er at gøre indenrigsluftfarten grøn inden 2030 samt at understøtte nye teknologier som Power-to-X, der omdanner elektricitet til bæredygtige brændstoffer. 2 Med lovforslaget sker der en indirekte implementering af EU's klimamål ved at give danske myndigheder fleksible muligheder for at tilpasse støtteordningerne i takt med teknologiudviklingen. Derudover omfatter lovforslaget henvisninger til EU-retten, som sikrer, at alle støtteordninger overholder gældende EU-statsstøtteregler, hvilket indebærer, at visse ordninger skal godkendes af Europa-Kommissionen, før de kan iværksættes. Samlet set giver lovforslaget en stærk platform for at fremme brugen af grønne drivmidler i transportsektoren og understøtte Danmarks klimamål gennem direkte støtte og teknologisk udvikling..
Læs mere: Folketinget
12/11/2024
1. behandling af lovforslag L 68 - Ændring af biobrændstofloven, lov om vedvarende energi, gasforsyning og elforsyning
Klima-, energi- og forsyningsministeren fremsatte dette lovforslag den 25. oktober 2024, som har som hovedformål at fremme anvendelsen af vedvarende energi og grønne brændstoffer i Danmark. Forslaget er en del af implementeringen af EU’s seneste direktiver og forordninger om bæredygtig energi i transportsektoren, herunder VE III-direktivet, ReFuelEU Aviation- forordningen og FuelEU Maritime-forordningen, der tilsammen udgør en del af EU’s Fit for 55- pakke. Lovforslaget indebærer direkte implementering af VE III-direktivet, som udvider anvendelsen af grønne drivmidler til både søtransport og luftfart. Med loven får klima-, energi- og forsyningsministeren beføjelser til at fastsætte detaljerede krav til drivhusgasreduktion, brændstofforbrug og iblanding af vedvarende energi i transportsektoren. Indirekte implementering sker gennem bestemmelser om, at danske myndigheder kan føre tilsyn og pålægge gebyrer for administrationen af de nye EU-forordninger. Derudover indfører lovforslaget bestemmelser om frivillige mærkningsordninger for industriprodukter produceret med vedvarende energi, der skal bidrage til grøn omstilling og øget forbrugertillid. Lovforslaget sikrer henvisninger til EU-retten, hvor danske myndigheder tilpasser nationale regler i overensstemmelse med EU’s målsætninger for bæredygtig energi uden, at disse regler nødvendigvis bliver juridisk bindende. Dette gælder for eksempel bestemmelser om informationsdeling og rapportering til EU-databaser, som skal sikre gennemsigtighed og overensstemmelse med EU-standarder.
Læs mere: Folketinget
1. behandling af lovforslag L 69 - Ændring af lov om elforsyning, gasforsyning og straffeloven
Lovforslag er fremsat af klima-, energi- og forsyningsministeren den 25. oktober 2024, og har til formål at tilpasse dansk lovgivning til EU’s nyeste krav for elmarkedet. Forslaget er en direkte implementering af EU's elmarkedsdirektiv, som skal fremme en mere fleksibel og effektiv udnyttelse af elektricitet i lyset af Danmarks klimamål og energikrisen i 2022. Lovforslaget skal gennemføre specifikke EU-bestemmelser, som gør det muligt for danske elforbrugere og virksomheder at tilpasse sig moderne energiløsninger. Direktivet åbner blandt andet for, at elforbrugere kan have flere elaftaler under samme aftagenummer, så det bliver muligt at vælge forskellige aftaler for eksempel bilopladning og husstandens almindelige elforbrug. En central del af lovforslaget er indirekte implementering af EU’s fokus på grøn omstilling og energieffektivitet. Lovforslaget giver elnetvirksomheder rammerne til at udvide kapaciteten, så det danske elnet bliver rustet til fremtidens stigende elforbrug i takt med, at flere danskere skifter til elbiler og varmepumper. Derudover er der i lovforslaget en række henvisninger til EU-retten, hvor danske myndigheder med inspiration fra EU-lovgivning har indført bestemmelser om risikohåndtering og prissikkerhed, der skal beskytte elforbrugerne ved pludselige priskriser. Henvisningerne betyder, at lovgivningen tager højde for EU’s praksis og mål, men uden nødvendigvis at skabe juridisk bindende regler. 1 Sammenfattende styrker lovforslaget rammerne for et grønnere og mere fleksibelt energimarked, hvor forbrugere og virksomheder kan tage mere aktivt del i energidelingen og elektrificeringen, samtidig med at elnettet udbygges og sikres for fremtiden.
Læs mere: Folketinget