EU-Status
Kommissionen foreslår et nyt direktiv om administrativt samarbejde om beskatning
EU-Status
Forslag til Rådets direktiv om administrativt samarbejde om beskatning
Proposal for a Council Directive amending Directive 2011/16/EU on administrative cooperation in the field of taxation
COM(2024) 497 – 2024/0276(CNS) – 15004/24 af 28/10/2024
Udsteder: Europa-Kommissionen, Generaldirektoratet for Beskatning og Toldunion
Retsgrundlag: Art. 113 TEUF (skattespørgsmål) og art. 115 TEUF (tilnærmelse af lovgivningerne)
Politikområder: Beskatninger, Det indre marked
Kommissionens formål med forlaget
Formålet med Kommissionens forslag om at ændre Rådets direktiv 2011/16/EU om administrativt samarbejde på skatteområdet er at styrke og effektivisere indberetning og udveksling af skatteoplysninger om multinationale selskaber (MNE’er) inden for EU. Dette gøres med henblik på at implementere OECD/G20's BEPS (Base Erosion and Profit Shifting) retningslinjer, der fastsætter en global minimumsskat på 15 % for multinationale selskaber. Forslaget skal således sikre, at alle store multinationale virksomheder betaler en retfærdig minimumsskat i de lande, hvor de har aktiviteter og genererer indkomst, uanset selskabets struktur eller skatteplanlægning.
Udfordringer, der skal løses:
Forslaget til ændring af Rådets direktiv om administrativt samarbejde på skatteområdet tager udgangspunkt i flere centrale udfordringer knyttet til sikring af en retfærdig og gennemsigtig beskatning af multinationale selskaber:
Skatteunddragelse og profitforskydning:
Multinationale selskaber udnytter ofte forskellige nationale skatteregler og undlader at betale skat i lande, hvor de reelt har betydelige aktiviteter og indtægter. Dette underminerer skattebaserne i de lande, hvor indtægterne skabes, og resulterer i en konkurrencefordel for de multinationale selskaber på bekostning af små og mellemstore virksomheder samt almindelige skatteydere.
Manglende harmonisering og gennemsigtighed:
Uensartede skatteregler og mangelfuld informationsudveksling mellem medlemsstater gør det vanskeligt at opretholde en fælles skattemæssig ramme i EU. Denne manglende harmonisering hæmmer EU’s bestræbelser på at skabe et ensartet skattemiljø og muliggør, at multinationale selskaber fortsat kan undgå at betale en rimelig andel af deres indkomst i skat.
Kompleksitet i rapporteringskrav:
De nuværende krav til indberetning af skat og finansielle oplysninger er komplicerede og kræver, at datterselskaber i forskellige lande hver især indberetter lokalt. Dette skaber unødvendige administrative byrder for multinationale selskaber og hindrer effektiv kontrol og sammenligning af skattemæssige data på tværs af grænser.
Kommissionens foreslåede løsning
For at imødekomme disse udfordringer fremsætter Kommissionen en række ændringer i direktivet, der skal sikre effektiv indberetning og udveksling af skatteoplysninger om multinationale selskabers aktiviteter. Disse ændringer har til formål at fremme gennemsigtighed, harmonisere regler og styrke samarbejdet på tværs af medlemsstater. De primære løsninger er følgende:
Minimumsskat på 15 % for multinationale selskaber:
Forslaget lægger op til, at multinationale selskaber betaler en minimumsskat på 15 % i hvert land, hvor de har aktiviteter. Hvis et selskab betaler under denne sats i et land, vil det skulle betale en supplerende skat for at opnå den foreskrevne minimumssats. Dette tiltag vil sikre, at store selskaber betaler deres del af skatten i de lande, hvor de opererer, og dermed forhindre skatteunddragelse.
Centraliseret rapportering:
Forslaget giver mulighed for, at moderselskabet (ultimate parent entity, UPE) kan indberette samlet på vegne af hele koncernen, hvilket forenkler procedurerne og reducerer den administrative byrde for virksomhederne. Denne løsning vil samtidig fremme informationsudvekslingen mellem jurisdiktionerne og sikre, at data om skattebetalinger kan tilgås centralt.
Standardiseret indberetningsskabelon:
Indførelsen af en fælles rapporteringsskabelon, GloBE Information Return, vil sikre, at alle relevante data indberettes ensartet og tilgængeligt. Denne skabelon er designet til at lette indsamling og udveksling af oplysninger, hvilket gør administrationen af skatteoplysninger lettere og fremmer sammenligneligheden af data på tværs af landegrænser.
Styrket informationsudveksling med tredjelande:
Forslaget tilskynder til indgåelse af internationale aftaler om informationsudveksling, hvilket sikrer, at EU-reglerne er i overensstemmelse med kravene for udveksling af skatteoplysninger med lande uden for EU. Dette vil styrke det internationale skattesamarbejde og minimere risikoen for skatteunddragelse via tredjelande.
Når Europa-Kommissionen fremsætter et forslag, skal blandt andet uddybe indhold og formål og begrunde hensynet ti nærhedsprincippet.
Kommissionens uddybende begrundelse for forslaget:
Indhold/formål
Formålet med forslaget er at ændre Rådets direktiv 2011/16/EU for at effektivisere indberetningen og udvekslingen af skatteinformation om multinationale selskabers indkomst. Det sikrer implementering af OECD/G20's BEPS-retningslinjer og en ensartet minimumsskat på 15 % i EU, som kræver, at virksomheder rapporterer deres effektive skattesatser og evt. manglende skattebetaling centralt.
Sammenhæng med andre politikker
Forslaget understøtter EU's strategi for skattegennemsigtighed og harmonisering af regler for multinationale selskabers skattebetalinger, hvilket bidrager til en mere fair konkurrence og sikrer skattegrundlaget på tværs af medlemsstater.
Hensynet til nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet
EU-lovgivning på området anses for nødvendig, da skatteunddragelse og forskelle i nationale regler påvirker hele det indre marked. Forslaget respekterer proportionalitetsprincippet, idet det kun omfatter det nødvendige for at opfylde målet om effektivt skattesamarbejde i EU.
Hensynet til valg af retsgrundlag og retsakt
Retsgrundlaget er traktatens artikler 113 og 115 om skatteadministrativt samarbejde, hvor kun en direktivændring kan sikre ensartet anvendelse i hele EU.
Kommissionens høringer og konsekvensanalyser
Selvom ingen konsekvensanalyse er foretaget, vurderes forslaget som nødvendig og teknisk presserende for at overholde internationale aftaler og sikre implementeringen inden rapporteringsfristen i juni 2026.
Hensynet til de grundlæggende rettigheder
Forslaget respekterer de grundlæggende rettigheder i EU's charter og vil ikke behandle persondata, idet rapporteringen udelukkende omfatter virksomhedsoplysninger.
Indvirkningen på EU’s budget
Implementeringsomkostningerne er estimeret til 3,3 millioner EUR for perioden 2024-2027, som dækkes af eksisterende midler i Fiscalis-programmet.
Andre forhold
Med forslaget vil multinationale selskaber kunne anvende en fælles rapporteringsskabelon (GloBE Information Return) og centralisere rapportering til én medlemsstat, hvilket reducerer administrative byrder og sikrer harmoniseret informationstilgang for alle EU-lande.
EU-Spektator.dk © 2024