EU’s budget: Retsgrundlag
Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF)
Artikel 310 TEUF
Område: Generelle bestemmelser for EU’s budget.
Indhold: Artikel 310 fastslår, at EU’s budget skal være afbalanceret, hvilket betyder, at EU ikke må have et underskud. Alle indtægter og udgifter skal opføres i budgettet for at sikre gennemsigtighed. Artiklen understreger, at EU skal overholde princippet om forsvarlig økonomisk forvaltning, og den danner grundlaget for EU’s årlige budgetprocedurer.
Artikel 311 TEUF
Område: EU’s egne indtægter.
Indhold: Artikel 311 giver EU ret til at fastsætte sine egne indtægter gennem forskellige finansieringskilder, som kan omfatte bidrag fra medlemslandene, toldindtægter og andre afgifter. Den fastslår, at Rådet skal vedtage bestemmelser om EU’s indtægter med enstemmighed, hvilket sikrer, at alle medlemslande har indflydelse på finansieringsgrundlaget.
Artikel 312 TEUF
Område: Flerårig finansiel ramme (FFR).
Indhold: Artikel 312 etablerer den flerårige finansielle ramme (FFR), der fastlægger de maksimale beløb, som EU kan anvende inden for forskellige udgiftsområder over en periode på mindst fem år. FFR danner grundlaget for, at EU kan planlægge sine udgifter langsigtet og sikre stabilitet i EU’s økonomiske forvaltning. Denne ramme vedtages af Rådet med enstemmighed efter godkendelse fra Europa-Parlamentet.
Artikel 313 TEUF
Område: Årlige budgetprocedure.
Indhold: Artikel 313 fastsætter, at EU skal vedtage et årligt budget inden for rammerne af FFR. Dette årlige budget skal godkendes af både Europa-Parlamentet og Rådet, og proceduren skal sikre en passende kontrol med udgifter og bevillinger.
Artikel 314 TEUF
Område: Procedurer for vedtagelse af det årlige budget.
Indhold: Artikel 314 beskriver den detaljerede proces for, hvordan det årlige EU-budget vedtages, herunder rollerne for Europa-Kommissionen, Rådet og Europa-Parlamentet. Artiklen sikrer en grundig kontrol og afstemning af budgettet mellem EU’s institutioner og understreger, at Parlamentet har en afgørende rolle som budgetmyndighed.
Artikel 317 TEUF
Område: Forvaltning af EU’s budgetmidler.
Indhold: Artikel 317 fastlægger Kommissionens ansvar for at gennemføre budgettet i overensstemmelse med princippet om forsvarlig økonomisk forvaltning. Dette betyder, at Kommissionen skal sikre, at budgetmidler anvendes effektivt, økonomisk og i overensstemmelse med de relevante regler. Artiklen danner grundlag for, at Kommissionen kan uddelegere visse budgetansvarsområder til medlemsstaterne.
Artikel 318 TEUF
Område: Årlig regnskabsrapportering.
Indhold: Artikel 318 kræver, at Kommissionen hvert år fremlægger et regnskab for Europa-Parlamentet og Rådet om EU’s økonomiske aktiviteter. Regnskabet vurderer budgetgennemførelsen og giver Parlamentet mulighed for at udøve kontrol med, hvordan budgetmidlerne er anvendt.
Artikel 319 TEUF
Område: Budgetkontrol og dechargeprocedure.
Indhold: Artikel 319 giver Europa-Parlamentet beføjelse til at give decharge til Kommissionen, hvilket vil sige godkendelse af Kommissionens forvaltning af EU-budgettet for det pågældende år. Dechargeproceduren indebærer, at Parlamentet vurderer regnskaber og revisionsrapporter for at sikre ansvarlig anvendelse af midlerne.
Artikel 322 TEUF
Område: Finansielle bestemmelser og regler for budgetforvaltning.
Indhold: Artikel 322 giver EU mulighed for at vedtage regler for budgetforvaltning og kontrol, som skal sikre god finansiel praksis og gennemsigtighed. Denne artikel er grundlaget for forordninger og direktiver om økonomisk kontrol, revision og regulering af EU-midler.
Øvrige bestemmelser og instrumenter
Den Europæiske Revisionsret
Område: Revision af EU’s finanser.
Indhold: Revisionsretten fungerer som EU’s eksterne revisor og vurderer lovligheden og korrektheden af alle EU’s indtægter og udgifter. Revisionsretten leverer årlige rapporter, der er grundlag for Parlamentets dechargeprocedure. Den sikrer, at alle EU-midler anvendes korrekt, og at EU-institutionerne overholder budgetprincipperne.
Interinstitutionelle Aftaler
Område: Samarbejde om budgetspørgsmål.
Indhold: Interinstitutionelle aftaler mellem Kommissionen, Rådet og Parlamentet regulerer samarbejdet omkring budgetprocedurerne, herunder hvordan budgettet skal udarbejdes, godkendes og gennemføres. Aftalerne understøtter traktaternes bestemmelser og sikrer, at der er klarhed og forudsigelighed omkring budgetspørgsmål.
EU-Spektator.dk (C) 2024