Retningslinjer for Europa-Kommissionen (2024-29)


Ursula von der Leyen, Kandidat til formand for Europa-Kommissionen (18/07/2024)

Link til dokumentet

Forbrugerbeskyttelse

EU arbejder for at beskytte forbrugernes rettigheder gennem omfattende lovgivning og regulering. Dette inkluderer regler om produktsikkerhed, markedsføring, e-handel og forbrugerrettigheder. EU’s forbrugerlovgivning sikrer, at forbrugere har adgang til sikre produkter, retfærdig behandling og effektive klagemuligheder. Initiativer som New Deal for Consumers og direktiver om urimelig handelspraksis og e-handel arbejder på at styrke forbrugernes rettigheder og sikre tillid til det indre marked.

Initiativer og tiltag vedrørende forbrugerbeskyttelse i de enkelte politikker identificeret i dokumentet:

–       Opdatering og styrkelse af EU’s forbrugerlovgivning gennem initiativet “New Deal for Consumers” for at sikre bedre rettigheder og beskyttelse for forbrugere i hele EU.

–       Indførelse og håndhævelse af regler for produktsikkerhed for at sikre, at produkter, der sælges i EU, opfylder strenge sikkerhedsstandarder.

–       Regulering af e-handel og digitale tjenester for at beskytte forbrugere mod urimelige handelspraksisser og sikre gennemsigtighed i online-transaktioner.

–       Revision af direktiver om urimelig handelspraksis for at tackle vildledende markedsføring, skjulte gebyrer og andre former for forbrugerudnyttelse.

–       Styrkelse af forbrugerbeskyttelse i den digitale økonomi, herunder bedre regulering af platforme, digitale markedspladser og onlinebetalinger.

–       Fremme af gennemsigtighed i produkters bæredygtighed og oprindelse gennem mærkning og information for at give forbrugerne bedre valg.

–        Forbedring af forbrugerrettigheder ved køb af digitale produkter og tjenester, herunder sikkerhed for refusion og reparation.

–        Indførelse af regler for grøn markedsføring og for at bekæmpe “greenwashing” og falske miljøpåstande i produktreklamer.

–        Oprettelse af et fælles europæisk klagesystem for forbrugere, der oplever problemer med virksomheder på tværs af grænser.

–       Udvidelse af beskyttelsen mod urimelige vilkår i kontrakter og aftaler, især for svagere forbrugere som børn og ældre.

–       Sikring af rimelige priser og gennemsigtighed på områder som energiforbrug, finansielle tjenester og telekommunikation.

–       Fokus på bæredygtigt forbrug gennem fremme af produkter med længere levetid, genanvendelighed og energieffektivitet.

–       Styrkelse af forbrugeres rolle i det grønne skifte ved at fremme cirkulær økonomi og tilskynde til ansvarligt forbrug.

–       Bedre information og værktøjer for forbrugere, der ønsker at træffe miljømæssigt og socialt ansvarlige valg.

–       Harmonisering af regler for produktsikkerhed og ansvar på tværs af medlemsstater for at sikre et ensartet niveau af beskyttelse i hele EU.

–       Styrkelse af sanktioner og håndhævelse for virksomheder, der bryder forbrugerlovgivningen, med højere bøder og flere kontroller.

–       Beskyttelse af forbrugere mod farer ved nye teknologier, herunder kunstig intelligens og smart devices, gennem opdaterede sikkerhedsregler.

–       Forbedring af databeskyttelse og privatlivsrettigheder i digitale tjenester for at sikre, at forbrugere ikke udnyttes økonomisk eller socialt.

–       Udvikling af et digitalt forbrugerbeskyttelseskort, som gør det lettere for forbrugere at forstå deres rettigheder i hele EU.

–       Fokus på retfærdighed i finansielle tjenester gennem krav om gennemsigtighed i lånevilkår, forsikringer og investeringsprodukter.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *