Institutionelle spørgsmål: Retsgrundlag


Traktaten om Den Europæiske Union (TEU)


Artikel 13-19 TEU

Område: EU’s institutioner og deres rolle.
Indhold: Disse artikler etablerer EU’s institutionelle struktur og definerer rollerne for de syv vigtigste institutioner: Det Europæiske Råd, Europa-Kommissionen, Europa-Parlamentet, Rådet, Den Europæiske Unions Domstol (EU-Domstolen), Den Europæiske Centralbank (ECB) og Revisionsretten. Artiklerne fastlægger institutionernes ansvarsområder, kompetencer og grundlæggende beslutningsprocesser.


Artikel 14 TEU

Område: Europa-Parlamentet.
Indhold: Artikel 14 beskriver Europa-Parlamentets funktioner, herunder lovgivende og budgetmæssige opgaver samt kontrol med Europa-Kommissionen. Den fastlægger, at medlemmerne vælges direkte af EU’s borgere, og at Parlamentet repræsenterer EU’s befolkning. Artiklen fastsætter den maksimale størrelse af Parlamentet og fordelingsprincipperne for pladser mellem medlemsstaterne.


Artikel 15 TEU

Område: Det Europæiske Råd.
Indhold: Artikel 15 definerer Det Europæiske Råds rolle som fastsætter af EU’s overordnede politiske retning og prioriteringer. Det Europæiske Råd består af medlemslandenes stats- og regeringschefer samt formanden for Europa-Kommissionen. Artiklen fastsætter regler for Det Europæiske Råds formandskab og mødefrekvens.


Artikel 16 TEU

Område: Rådet (Ministerrådet).
Indhold: Artikel 16 fastlægger Rådets rolle i EU’s lovgivningsproces samt i fastlæggelse og koordinering af politiske prioriteter. Rådet repræsenterer medlemslandenes regeringer og træffer beslutninger i samarbejde med Europa-Parlamentet, herunder beslutninger om lovgivning og budgetter. Artiklen beskriver stemmevægtningen og princippet om kvalificeret flertal i Rådet.


Artikel 17 TEU

Område: Europa-Kommissionen.
Indhold: Artikel 17 fastsætter Europa-Kommissionens rolle som den institution, der repræsenterer EU’s fælles interesser og har eneret til at fremsætte lovgivningsforslag. Kommissionen sikrer overholdelse af EU-lovgivningen og administrerer EU’s politikker og budget. Artikel 17 beskriver Kommissionens sammensætning og procedurer for udnævnelse af kommissærer.


Artikel 48 TEU

Område: Ændring af traktaterne.
Indhold: Artikel 48 beskriver proceduren for traktatændringer, herunder både de almindelige og forenklede procedurer. Den almindelige procedure kræver en konference med medlemsstaterne og efterfølgende ratifikation af alle medlemslandenes parlamenter. Den forenklede procedure tillader ændringer i visse traktatbestemmelser uden en fuld traktatændringsproces. Artiklen sikrer, at ændringer i traktaterne sker med medlemsstaternes enstemmighed.

 

Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF)


Artikel 223-224 TEUF

Område: Europa-Parlamentets procedure og medlemsvalgsregler.
Indhold: Artikel 223 og 224 beskriver reglerne for Europa-Parlamentets procedurer og medlemmernes valg. Det giver Parlamentet mulighed for at udarbejde sine egne forretningsordener og regler for afholdelse af valg, der sikrer repræsentativitet og demokrati.


Artikel 234 TEUF

Område: Mistillidsvotum mod Kommissionen.
Indhold: Artikel 234 giver Europa-Parlamentet mulighed for at vedtage et mistillidsvotum mod Kommissionen med to tredjedeles flertal. Dette betyder, at Parlamentet kan tvinge Kommissionen til at træde tilbage, hvis den mister Parlamentets tillid, hvilket understøtter kontrolmekanismerne mellem EU-institutionerne.


Artikel 263 TEUF

Område: EU-Domstolens kompetence og kontrol med institutioner.
Indhold: Artikel 263 giver EU-Domstolen kompetence til at efterprøve lovligheden af EU-institutionernes beslutninger og afgørelser. Det sikrer, at alle handlinger fra EU-institutioner kan underkastes juridisk prøvelse for at garantere, at institutionerne handler i overensstemmelse med traktaterne.


Artikel 285-287 TEUF

Område: Revisionsrettens rolle og budgetkontrol.
Indhold: Artiklerne 285-287 beskriver Den Europæiske Revisionsrets rolle i at revidere EU’s budget og kontrollere EU’s økonomiske forvaltning. Revisionsretten sikrer gennemsigtighed og ansvarlighed i forvaltningen af EU-midler, hvilket styrker tilliden til EU’s institutionelle strukturer.


Artikel 352 TEUF

Område: Den fleksible bestemmelse.
Indhold: Artikel 352 giver EU mulighed for at handle på områder, hvor der ikke er udtrykkelige traktatbestemmelser, så længe det tjener EU’s mål og er enstemmigt godkendt af Rådet. Denne artikel, ofte kaldet den fleksible bestemmelse, giver EU mulighed for at udvide sine beføjelser i visse situationer, hvor det anses for nødvendigt for at opnå EU’s målsætninger.


Protokoller og Erklæringer


Protokol nr. 1 om nationale parlamenters rolle i Den Europæiske Union

Område: Involvering af nationale parlamenter i EU’s beslutningsproces.
Indhold: Protokol nr. 1 fastlægger, hvordan nationale parlamenter inddrages i EU’s lovgivningsproces ved at sende udkast til lovgivning til høring. Nationale parlamenter kan komme med bemærkninger og overvåge, om EU overholder subsidiaritetsprincippet, hvilket styrker den demokratiske legitimitet.


Protokol nr. 2 om anvendelse af subsidiaritets- og proportionalitetsprincippet

Område: Subsidiaritet og proportionalitet i lovgivning.
Indhold: Protokol nr. 2 sikrer, at EU’s lovgivning kun vedtages, når det er nødvendigt og hensigtsmæssigt. Nationale parlamenter kan rejse indsigelser, hvis de mener, at et lovforslag overskrider EU’s kompetence, hvilket sikrer, at EU-lovgivning kun vedtages på områder, hvor den har en klar værdi.


Erklæring nr. 18 om afgrænsning af beføjelser

Område: Afgrænsning af EU’s beføjelser.
Indhold: Erklæring nr. 18 understreger, at EU’s beføjelser kun kan udøves inden for de områder, som medlemslandene har givet EU kompetence til at lovgive om. Den sikrer, at EU-institutionerne respekterer medlemsstaternes kompetence og handler i overensstemmelse med traktaternes bestemmelser.


EU-Spektator.dk © 2024

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *