Kultur
1. Beskrivelse
EU’s kulturpolitik har til formål at fremme kulturel mangfoldighed, beskytte Europas kulturelle arv og styrke den kulturelle og kreative sektor. Selvom kultur primært er et nationalt anliggende, bidrager EU til medlemsstaternes indsats ved at understøtte kulturelt samarbejde, kunstnerisk udveksling og kulturens rolle som drivkraft for økonomisk vækst og social samhørighed. EU respekterer medlemsstaternes rige kulturelle og sproglige mangfoldighed og arbejder for at beskytte og udvikle den europæiske kulturarv. Desuden søger EU at integrere kultur i sine eksterne relationer, hvilket styrker Europas globale position som kulturel aktør og fremmer dialog med andre regioner i verden. Kulturen fungerer som en nøglefaktor i opbygningen af en fælles europæisk identitet, samtidig med at nationale og regionale særpræg bevares.
2. Overblik
EU’s kulturpolitik er fastlagt i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF), primært i artikel 167, som blev indført med Maastrichttraktaten. Før denne traktat havde EU ingen specifik kompetence på kulturområdet, men samarbejde fandt sted uden for EU’s rammer. Med TEUF art. 167 blev de to hovedmål på kulturområdet forankret: at bevare og fremme Europas kulturelle mangfoldighed og at lette adgangen til denne mangfoldighed.
Ud over TEUF art. 167 omtales kultur i TEU art. 3, stk. 3, hvor EU forpligter sig til at respektere medlemsstaternes rige kulturelle og sproglige mangfoldighed og til at beskytte og udvikle den europæiske kulturarv. Kultur er også nævnt i TEUF art. 36, der omhandler beskyttelse af nationale skatte af kunstnerisk, historisk eller arkæologisk værdi i samhandelen mellem medlemsstaterne, samt i TEUF art. 107, stk. 3, litra d), vedrørende støtte til fremme af kultur og bevarelse af kulturarven.
Programmer som Kreativt Europa understøtter projekter, der styrker kunstnerisk udveksling, kulturarv og den kreative sektor. EU’s kulturpolitik spiller også en rolle inden for andre områder som uddannelse, digitalisering og regional udvikling. Endvidere arbejder EU på at fremhæve kulturens betydning i eksterne relationer ved at fremme samarbejde og dialog med tredjelande, hvilket understøtter EU’s bløde magt og diplomatiske relationer.
3. Målsætninger
Overordnede mål:
– Fremme kulturel mangfoldighed og beskytte Europas kulturelle arv.
– Styrke den kreative sektors rolle i at bidrage til innovation og økonomisk vækst.
Specifikke målsætninger:
– Støtte kunstnere og kulturaktører.
– Beskytte og bevare kulturarven.
– Fremme kulturel deltagelse og adgang for alle borgere.
– Styrke kulturens bidrag til social inklusion og økonomisk samhørighed.
– Gøre kultur mere tilgængelig gennem digitale platforme og nye teknologier.
4. Kompetencetildeling
EU har en støttekompetence inden for kultur, hvilket betyder, at den kan supplere og støtte medlemsstaternes indsats, men ikke harmonisere deres lovgivning. Dette er fastlagt i TEUF art. 6, litra c, og understreget i TEUF art. 167, stk. 5, der udtrykkeligt forbyder harmonisering af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser på kulturområdet. EU’s rolle er derfor at fremme samarbejde mellem medlemsstaterne og støtte projekter gennem finansiering og programmer.
Medlemsstaterne varetager deres nationale kulturpolitik, herunder forvaltningen af kulturarv og beslutninger om støtte til kulturelle aktiviteter. EU’s indsats er underlagt nærhedsprincippet, hvilket betyder, at beslutninger skal træffes så tæt på borgerne som muligt, og at EU kun handler, hvis målene ikke kan opnås tilstrækkeligt af medlemsstaterne alene.
5. EU’s beslutningsprocedure
Kulturpolitikken følger EU’s sædvanlige beslutningsprocedure, der sikrer, at medlemsstaternes nationale interesser respekteres. Europa-Kommissionen fremsætter forslag til kulturinitiativer og programmer i tæt samarbejde med medlemsstaterne, kulturaktører og civilsamfundet. Rådet for Den Europæiske Union, hvor medlemsstaternes kulturministre mødes, diskuterer og vedtager forslagene. I mange tilfælde kræves enstemmighed, hvilket sikrer, at alle medlemsstater støtter de vedtagne initiativer. Europa-Parlamentet fungerer som medlovgiver og spiller en central rolle i at sikre, at kulturpolitikken fremmer social inklusion og kulturel mangfoldighed. Gennemførelsen af programmer som Kreativt Europa varetages af medlemsstaterne, mens Kommissionen overvåger fremskridtene og rapporterer til Rådet og Parlamentet.
6. Retsgrundlag
Retsgrundlaget for EU’s kulturpolitik findes primært i artikel 167 i TEUF. Artiklen fastslår, at EU skal fremme kulturel mangfoldighed og støtte medlemsstaternes indsats inden for kultur, samtidig med at den respekterer deres nationale og regionale mangfoldighed. TEU art. 3, stk. 3, understreger også vigtigheden af at beskytte og udvikle den europæiske kulturarv. Disse bestemmelser giver EU mulighed for at iværksætte initiativer, der styrker kulturelt samarbejde og beskytter kulturarv, og de understreger kulturens rolle i EU’s udvikling og eksterne relationer.